söndag 21 september 2008

Ekratten 2008

Det skulle bli premiärtur i den nya bilen nu och Stoffe & jag var ganska laddade, Stoffe hade inte kört bilen innan och dessutom inte åkt sedan Midnattsolsrallyt.
Här är det pitstop på Statoil för lite mjumm-mjumm kaffe som Wallman säger
Besiktningen gick fint
På väg ut till SS1
SS1 gick väl inte riktigt som vi hade hoppats, både körning och notläsning var knackigt men bilen verkade funka bra, lite annorlunda register på motorn och det kändes som om vi spann bort en massa tid.
Då var det in till servicen och kolla över allt men det såg bra ut.
Service efter SS1
SS 2 var en lite kortare sträcka och nu stämmde det lite bättre med både körning och noter, nu tappade vi inte så mycket på Kräbbleboda Hasse som var ute å skrek på oss om att vi körde över hela vägen, dom som sett Stoffe innan och tyckt att han åker brett skulle vara med igår, fy fan, mer titta genom sidorutorna än genom framrutan.
Väntan innan SS3
SS3 gick kanon, vi hade en riktigt bra tid på gång men så när Stoffe växlade ner inför ett vägbyte så kom han åt Stop-knappen och innan vi upptäckt vad som hänt å kom igång igen så rann sekunderna iväg... det var dagens kalkon.
Ambjörn, Stoffe & Wallman snackar inför SS4
Servicedags och i med vätska och lite energi inför dagens sista sträcka, Stoffe hade som mål för dagen att ta en sträckseger så nu skulle det laddas.
På denna sträcka så fick vi verkligen igång noter å körning och det var en grym attack som man kan se här:
Foto: Mathias Nilsson
Men återigen så skulle oturen grina oss i ansiktet, 1,7km ifrån mål så brister hjulbultarna höger bak och det var bara att rulla till kant, det är precis samma sak som hände med den blå Asconan på Midnattsolsrallyt så nu ska vi konstruera en annan sorts spacerplatta.
Däcket hittade vi 25-30 meter bakom bilen i ett dike på vänster sida.
Men vi hade väl tur i oturen, det var en del som fick mera jobb än oss.

Inga kommentarer: